Sociální sítě včera a dnes

Facebook, Instagram, Youtube, Twitter, Snapchat. Zní Vám to povědomě? Gratulujeme, pravděpodobně jste průměrným obyvatelem České republiky. 😉 Teď ale vážněji, podle průzkumu využívá sociální sítě 97% Čechů s přístupem k internetu! Je běžné svěřovat se na nich se svými názory, udržovat kontakty s přáteli, sdílet nejnovější fotografie, nebo budovat jméno firmy pomocí online marketingu. Pojďme si nyní udělat takový malý výlet do historie. S čím jsme začínali, co bylo populární a jak dlouho to vydrželo? Pamatujete si ICQ nebo Lidéčka? Kdy začal být populární Facebook? Čtěte dál a dozvíte se to. 😉

Historie sociálních sítí

E-maily, blogy, webové stránky. To jsou prvopočátky života na sociálních sítích. Víte třeba, že server Spolužáci (v angličtině Classmates) vznikl již v roce 1995? Mohli jsme tam sdílet vzpomínky z výletů, chatovat, či postovat společné fotografie. Následovalo období střídání různých druhů sociálních sítí, které měly sdružovat lidi podobných zájmů. Až v roce 2004 nastala expanze Facebooku, který je u nás nejoblíbenější sociální sítí. Doplňuje ho Twitter, Instagram, Linked-In nebo Google+. Dále také vznikají další a další modulace sociálních sítí, které se zaměřují na odlišné způsoby sdílení a komunikace. Zatímco Twitter je vhodný pro ty, kteří chtějí rychle rozpoutat diskuzi s ostatními (je zde omezený počet znaků pro příspěvek), Instagram zase nabízí využití pro uživatele, sdílející momentální emoce pomocí fotografií a hashtagů.

Průměrný český uživatel

Vzpomínáte na server Lidé.cz? Tyto webovky stále provozuje portál Seznam.cz a svého času na nich musel mít účet každý mladý člověk! Vzpomínáte na hodiny strávené na seznamce nebo aktualizováním Vašeho profilu? 😉 Pokud se zaměříme pouze na nástroje komunikace, co staré dobré ICQ? Určitě jste ho používali, že? Jistě si vybavíte typický zvuk upozornění na zprávu. Nejvíce českých uživatelů nyní používá Facebook a chatovací nástroj Messenger. Facebook předstihl i klasickou českou síť Libimseti.cz, na kterou si jistě také vzpomínáte. Návštěvnost na Twitteru se v českém prostředí pohybuje okolo stovek tisíc a uživatelů Instagramu také stále přibývá. V roce 2015 jich bylo již dokonce 200 tisíc!

 

Co bude dál?

Protože technický pokrok postupuje neuvěřitelně rychle, můžeme jen hádat, co nás v nejbližších letech čeká. Zda pozici sociálního giganta na místo Facebooku převezme jiná sociální síť, nebo jaké neuvěřitelné možnosti v lidské komunikaci a sdílení informací teprve přijdou. Můžeme se jenom domnívat, že změny budou velké. Nezbývá nám nic jiného než se na ně těšit!